Jesteśmy niezależnym, apolitycznym i samorządnym stowarzyszeniem polskich sędziów.
Naszą główną misją jest obrona wolności i praw obywatelskich, fundamentu demokratycznej Polski, należącej do Unii Europejskiej.
Działamy od ponad 25 lat, w tym w międzynarodowych organizacjach sędziowskich Skupiamy ponad 3 500 sędziów, najwięcej w Polsce.

Upływ miesięcznego terminu, jaki dała Polsce Komisja Europejska

Data
27.02.2021

Opis


3 grudnia 2020 r.
 Komisja Europejska przekazała Polsce dodatkowe wezwanie do usunięcia uchybienia, dodając nowy zarzut do postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczętego 29 kwietnia 2020 r. (procedura z art. 258 Traktatu o Funkcjonowaniu UE w sprawie tzw. ustawy kagańcowej).  W odpowiedzi na dodatkowe wezwanie polski rząd  nie podzielił zastrzeżeń Komisji. Z tego względu 27 stycznia 2021 Komisja zdecydowała się o przejściu do II etapu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i przekazać Polsce dodatkową uzasadnioną opinię. Zdaniem Komisji Polska narusza prawo UE, ponieważ zezwala Izbie Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego – której niezależność i bezstronność nie jest zagwarantowana – podejmować decyzje w sprawach, które mają bezpośredni wpływ na sędziów i sposób, w jaki wykonują swoje funkcje. Dotyczy to spraw takich jak uchylenie immunitetu sędziego w celu pociągnięcia go do odpowiedzialności karnej, a następnie zawieszenie w czynnościach służbowych i obniżenie wynagrodzenia. Izba Dyscyplinarna rozstrzyga także w sprawach związanych z prawem pracy, zabezpieczeniem społecznym i przejściem w stan spoczynku sędziów Sądu Najwyższego. Przyznając Izbie Dyscyplinarnej uprawnienia, które mają bezpośredni wpływ na status sędziów i wykonywanie przez nich działalności orzeczniczej, ustawodawstwo polskie zagraża zdolności właściwych sądów do zapewniania skutecznego środka ochrony prawnej zgodnie z wymogiem ustanowionym w art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE. Dla sędziów sama perspektywa postępowań prowadzonych przeciwko nim przez organ, którego niezależność nie jest zagwarantowana, ma „efekt mrożący” i może wpływać na ich niezawisłość. Polska ma jeden miesiąc na udzielenie odpowiedzi na tę dodatkową uzasadnioną opinię i podjęcie niezbędnych działań zapewniających zgodność z prawem UE.  Jeżeli Polska nie podejmie działań mających na celu powstrzymanie Izby Dyscyplinarne od wszelkich działań wobec sędziów Komisja może zdecydować o nowej skardze do TSUE.