Jesteśmy niezależnym, apolitycznym i samorządnym stowarzyszeniem polskich sędziów.
Naszą główną misją jest obrona wolności i praw obywatelskich, fundamentu demokratycznej Polski, należącej do Unii Europejskiej.
Działamy od ponad 25 lat, w tym w międzynarodowych organizacjach sędziowskich Skupiamy ponad 3 500 sędziów, najwięcej w Polsce.

W odpowiedzi na list prezesa Iustitii komisarz Didier Reynders przyznaje, że sytuacja KRS i plany wyboru przez Sejm nowych członków na kolejną kadencję objęte są monitoringiem Komisji Europejskiej.

  • sytuacja KRS ma znaczenie dla oceny praworządności, gdyż KRS ma wpływ na nominacje sędziów.
  • bez naprawy KRS unijne pieniądze dla Polski mogą być wciąż zamrożone.

Zamieszczamy w całości odpowiedź 🇪🇺 Komisarza UE Didiera Reynders na list prof. Krystiana Markiewicza prezesa Stowarzyszenia Sędziów Polskich IUSTITIA, kierowany w grudniu 2021r. do Komisji Europejskiej. O tym liście pisaliśmy na naszej stronie (link na końcu postu). W liście tym, w obronie praworządności w Polsce, a przez to w Unii Europejskiej, prezes Iustitii prof. Krystian Markiewicz podnosił oraz informował m.in:

  • -Izba Dyscyplinarna nadal funkcjonuje;
  • -nie uznano za niebyłe uchwał Izby zawieszających sędziów i nie przywrócono ich do pracy;
  • -członkowie Izby Dyscyplinarnej podejmują kolejne uchwały o zawieszeniu w obowiązkach kolejnych sędziów i obniżeniu im wynagrodzenia z powodu wydanych przez nich orzeczeń respektujących orzeczenia TSUE;
  • -"przywracanie praworządności w Polsce, o czym wspominała Pani Przewodnicząca w wystąpieniu w Parlamencie Europejskim 👉👉musi się zacząć od ukształtowania Krajowej Rady Sądownictwa zgodnie z Konstytucją i standardami europejskimi."
  • - "władze wykonawcza ani ustawodawcza nie dążą do naprawy tego organu (neoKRS- dopisek adm.), a ogłasza się nowy nabór sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa w takim samym kształcie, jaki został zakwestionowany w powołanych wyżej (w liście- dopisek adm.) wyrokach TSUE."

Zwracamy uwagę na podnoszone przez Komisarza UE Didier Reynders w odpowiedzi obawy, co do powoływania nowych członków Krajowej Rady Sądownictwa bez zmian w przepisach (kadencja dotych. upływa w marcu). Komisarz przypomniał, że ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa jest jedną z głównych kwestii pozostających w zainteresowaniu Komisji.

list w pdf (link tutaj)

https://www.iustitia.pl/4339-list-do-komisji-europejskiej-w-sprawie-izby-dyscyplinarnej

______________________________

DIDIER REYNDERS

MEMBER OF THE EUROPEAN COMMISSION

Dr hab. Krystian Markiewicz

President of ‘Iustitia’ association of judges

Honourable President,

Thank you for your letter of 8 December 2021, in which you refer to the two recent rulings of the Court of Justice, issued in cases C-791/19 and C-204/21 R, and the reaction to these rulings of the Polish authorities. In your letter you also refer to the situation of the National Council for the

Judiciary and the fact that the Polish authorities have started a new procedure for the appointment of the Council’s judges-members.

Allow me first to underline my appreciation for your Association’s engagement in promoting and upholding the rule of law. I would also express my gratitude for your continued engagement in presenting relevant developments on the ground as regards the situation in Poland. In that respect, I refer to your recent meeting with Vice-President Jourova on 11 January 2022.

As regards the matters referred to in your letter, I would like to recall that on 7 September 2021, the

Commission took two separate decisions, both related to the implementation of the rulings of the

Court of Justice of July 2021 to which you refer. The Commission considers that Poland failed to

take the necessary measures to fully comply with these rulings. Firstly, as regards the interim measures order of 14 July in case C-204/21 R, the Commission decided to request that daily financial penalties be imposed on Poland. On 27 October 2021, the Vice-President of the Court of Justice imposed a daily penalty on Poland of EUR 1 000 000 for as long as the order of 14 July 2021 is not fully implemented. Secondly, as regards the judgment of the Court of Justice of 15 July

2021 in case C-791/19, the Commission decided to send a letter of formal notice to Poland on the basis of Article 260(2) TFEU. The Polish authorities submitted their reply on 8 November 2021.

This reply is currently being analysed in detail in view of deciding on the appropriate next steps.

More recently, on 22 December 2021, the Commission launched another infringement procedure against Poland concerning the Constitutional Tribunal. The Constitutional Tribunal, in its

interpretation of the Polish Constitution, notably in its rulings of 14 July 2021 and 7 October 2021, expressly defied the primacy of EU law and went so far as to consider provisions of the EU Treaties incompatible with the Polish Constitution. The Commission considers that this interpretation of the Polish Constitution breached Article 19(1) TEU by giving it an unduly restrictiveinterpretation, and thereby deprives individuals before Polish courts from the full guarantees set out in that provision.

The Commission, furthermore, considers that this case law breached the general principles of autonomy, primacy, effectiveness and uniform application of Union law and the binding effect of

rulings of the Court of Justice. Finally, the Commission considers that the Constitutional Tribunal

no longer meets the requirements of an independent and impartial tribunal previously established by law, as required by Article 19(1) TEU. The Polish government has to reply to the letter of formal

notice by 22 February 2022.

Furthermore, we have noted with concern that a new procedure for appointment of judges-members

of the National Council for the Judiciary was started by the parliament, without any changes to the appointment regime, as also referred to in your letter. We also noted in that respect the recent

statement of numerous former judges-members appointed to the Council calling on Polish judges not to put their candidacy to the Council and on the public authorities to appoint judges-members of

the Council in accordance with the Polish constitution and EU law. I would like to recall that the law on the National Council of the Judiciary is one of the central issues in the Commission’s reasoned proposal under Article 7. The rule of law reports of 2020 and 2021 reiterated the Commission’s concerns that the Council continues to operate despite its contested independence.

I would like to ensure you that the Commission will continue to follow closely the developments in

Poland and remains strongly committed to upholding EU law and values in the interest of the citizens of Poland and of the rest of the European Union.

Yours sincerely,

Didier REYNDERS

Komunikaty

Media